tisdag 21 september 2010

Hult-Healey, Panhard 24 CT, Träffpunkt 80 och mycket annat

...hann jag med att spana in i helgen. Först hälsade jag på Ingvar i fredags och snabbkikade i verkstaden. Hult-Healeyn står för byte av kamdrev så jag bjuder på en bild från förrförra sommaren då jag fick förmånen att köra denna bil en del.


Ingvar köpte denna färdigbyggd från Jönköpingstrakten för några år sedan, den har en trimmad B30 med insprutning och går riktigt bra! Hult-Healey var annars en byggsats tillverkad i Hult i Småland under några år på åttiotalet, därav namnet. Wikipedia anger att 39 karosser gjöts upp efter en original engelsk stor-Healey och under skalet använde man Volvo-mekanik.

I verkstaden ruvar också en annan juvel under renovering, en Panhard 24 CT från 1966, en av de sista innan märket gick i graven strax efter. Tvåcylindrig boxer och en massa väldigt speciella konstruktionslösningar präglar mekaniken, 50 hk ur 848 kubikcentimeter var relativt högt effektuttag i början av sextiotalet. Speciell karossdesign ger att den sammanlagda vill ha-faktorn är HÖG!


För närvarande står bilen uppallad med motorn urtagen och under renovering så för att få en uppfattning om frontutseendet har jag plockat en bild från nätet:


De dubbla strålkastarna bakom täckglas kom igen på den moderniserade Citroën DS-fronten som lanserades hösten -67, samma år som Citroën lade ner Panhard som eget märke.

I lördags landade jag hos Staffan, där blev det garagespan på paddor, Fiat och lite annat skoj som ruvade i lägenhetskomplexets källarregioner. Efter det visade Staffans husvagnskompis Alan bilder på sin veteranhusvagn som han renoverat från ett vrak under många år, en Willerby Vogue, engelsk glasfibervagn från femtiotalet som bara gjordes i hundratalet exemplar. Hittade en bild på en systervagn på nätet:


Flash Gordon-randen på sidan som mynnar i bakljusen ger associationer till rymden och hjulluckorna förstärker detta. En Sputnik på hjul!!!

Staffan själv har en annan campingveteran, en Carmen från -66. Det är också en glasfibervagn men svensktillverkad, vet inte hur många som tillverkades eller hur länge men Staffan håller på att återställa vagnen till ursprungsskick!


Det var inte bara SMV som tillverkade "ägg"!

På söndagen blev det Träffpunkt 80 i Stjärnhov på dagen och sedan nerslag hos Kerstin och Göran utanför Katrineholm. Kameran gick varm på träffen och här följer några bilar som påbörjat sin väg mot veteranstatus.


Triumph TR8 - kallades också "Den engelska Corvetten", tillverkades bara i 2750 exemplar precis i början av åttiotalet. Rover V8:an i TR7-karossen gav en torrvikt på strax över 1200 kg och med femväxlad manuell låda kunde det gå undan rätt bra.


Mazda RX-7 som trimmad tävlingsbil, snabb redan från början! Wankelmotorn finns någonstans därnere...


Så den kanske värsta bomben av dem alla, Renault 5 Turbo. Mittmonterad turboladdad med explosiv acceleratin: 0-100 på mindre än 7 sekunder. Det krävs nästan de gamla grupp B-bilarna från rally-VM för att toppa det!!!


Nu släpper vi hästkraftsspåret helt, en Peugeot 505. Jag hade en diesel från 1980 som lär dyka upp på bild i något inlägg någon gång. En av få bilar jag fortfarande kan sakna med trygg och sävlig gång, låg bränsleförbrukning, trevlig växellåda och fantastiskt sköna fåtöljer att jäsa i!


Den här ger åtminstone mig en flash-back till slutet av åttiotalet då jag började jobba på Televerket. Man hade redan då börjat gå över till vita bilar med stripes i stället för de orange men det fanns fortfarande ett antal 245or kvar i drift!!! En del saker var faktiskt bättre förr!!!


Slutligen en bild på Tims Visa. En bil som var populär i Europa men som aldrig riktigt slog i Sverige. De första årsmodellerna hade dessutom en "pussmun" som förlöjligades rätt hårt så man reviderade utseendet i fronten till detta. Märkligt nog dök samma pussmunsutseende upp på Fords småbilsr femton år senare utan att någon sa nåt...

Övriga bilder jag tog på träffen visade sig mest vara av bilar av sextio- eller -sjuttiotalsmodell så kanske man ändå är för gammal för att riktigt kunna uppskatta värdet av en fin 740 eller Toyota Camry?

4 kommentarer:

  1. hej
    jag har ett ägg som ser ut som den din vän staffan har. jag prata med första ägaren som sa att den är tillverkad runt örebro trakten i 10 exemplar. hade varit intressant att få se bilder på husvagnen när den är klar samt att kanske få lite mer information.

    kalle

    SvaraRadera
  2. Roligt att se den gamla pärlan igen. Min pappa byggde den. Den var lagom klar till min student. Var finns den idag vet du det? Vore kul att få se den igen. Var inte glad när han sålde den. Drömmen är att få äga den någon gång.

    SvaraRadera
  3. Hej Victoria!
    Vad jag vet finns bilen kvar hos Ingvar i Skåne, kontakta honom och fråga om den kan bli till salu någon gång! ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har du kontakt uppgifter till honom ? Min mail är vickan74@telia.com

      Radera